سفارش تبلیغ
صبا ویژن

پلیاستیشن 5 و هرآنچه دربارهی آن میدانیم

پلی‌استیشن 5 و هر‌آنچه درباره‌ی آن می‌دانیم


 

  • پلی‌استیشن 5 و هر‌آنچه درباره‌ی آن می‌دانیم

    943679

    07 دی 1398 - 11:05

    3007 

    وبسایت فارنت - محمد قریشی: نسل بعدی کنسول بازی سونی در راه است. در این مطلب تمام اطلاعات منتشر شده در رابطه با پلی استیشن 5 مانند مشخصات و قیمت احتمالی آن را بررسی می‌کنیم. در ادامه با ما همراه باشید.

    پلی استیشن 4 در سال 2013 معرفی شد. در همان سال شاهد عرضه بازی‌های بتلفیلد 4، Bioshock Infinite و Grand Theft Auto V بودیم. پس از نزدیک به 7 سال، باید منتظر رونمایی از نسل جدید کنسول بازی سونی باشیم. این شرکت ژاپنی در ماه‌های اخیر اطلاعاتی از پلی استیشن 5 منتشر کرده و همچنین شایعات و گزارش‌های زیادی از آن در اختیار رسانه‌ها قرار گرفته است. در ادامه این اطلاعات را با یکدیگر مرور می‌کنیم.

    پلی‌استیشن 5 و هر‌آنچه درباره‌ی آن می‌دانیم

    پلی استیشن بعدی با چه نامی وارد بازار می‌شود؟

    در حالی که مایکروسافت از نام‌های متنوع و خلاقانه‌ای برای کنسول‌های بازی خود استفاده می‌کند، کنسول‌های سونی با عدد نام‌گذاری می‌شوند. در حال حاضر پلی استیشن 4 در بازار حضور دارد، بنابراین نسل آینده آن با نام PlayStation 5 یا PS5 از راه می‌رسد. همانطور که مشاهده می‌کنید، سونی از نام شگفت انگیز و جذابی برای کنسول آینده خود استفاده نخواهد کرد.

    پلی استیشن 5 در چه تاریخی وارد بازار می‌شود؟

    سونی اعلام کرده نسل آینده کنسول بازی خود را برای تعطیلات 2020 وارد بازار می‌کند. در حالی که سونی تاریخ دقیقی برای عرضه این کنسول مشخص نکرده، با توجه به تاریخ عرضه کنسول‌های قبلی می‌توان تا حدودی این تاریخ را حدس زد. پلی استیشن 4 در تاریخ 13 نوامبر وارد بازار آمریکای شمالی شد و در تاریخ 10 نوامبر 2016 شاهد آغاز فروش پلی استیشن 4 پرو بودیم. نسل قبلی این کنسول، پلی استیشن 3 نیز در تاریخ 16 نوامبر 2006 در اختیار گیمر‌ها قرار گرفت.

    با توجه به تاریخ عرضه کنسول‌های قبلی، به این موضوع پی می‌بریم که پلی استیشن 5 در نوامبر 2020 وارد بازار می‌شود. این تاریخ باعث می‌شود سونی بتواند بازی‌های مناسبی برای آن توسعه دهد و در زمان عرضه آن در تعطیلات، فروش بالایی را تجربه کند. مسلما عرضه یک کنسول جدید بدون بازی‌های خیره کننده، برای گیمر‌ها جذابیت ندارد.

    پلی‌استیشن 5 و هر‌آنچه درباره‌ی آن می‌دانیم

    دسته پلی استیشن 5 چه ویژگی جدیدی خواهد داشت؟

    کنترلر یک کنسول نحوه ارتباط گیمر با آن را مشخص می‌کند، بنابراین حضور ویژگی‌های جدید همیشه برای کاربران از اهمیت بالایی برخوردار بوده است. سونی اعلام کرده به دنبال غوطه‌وری بیشتر گیمر‌ها در زمان اجرای بازی است و این هدف به وسیله کنترلر قابل دستیابی است. در حال حاضر اطلاعات زیادی در رابطه با نام دسته پلی استیشن 5 در اختیار رسانه‌ها قرار نگرفته؛ با این حال می‌دانیم این کنترلر از پورت USB-C بهره می‌برد. سونی به حضور دو نوآوری در این دسته اشاره کرده است.

    یکی از این نوآوری‌ها، فیدبک هپتیک است. فیدبک هپتیک به دسته خاصی از ویبره گفته می‌شود که حس ویژه‌ای را به کاربر منتقل می‌کند. این حس نسبت به ویبره عادی متفاوت است. در حال حاضر کنترلر پلی استیشن 4 دارای قابلیت ویبره است. در رابطه با فیدبک هپتیک مثال‌های زیادی وجود دارد، برای مثال حس منتقل شده به گیمر در زمان باز کردن درب با زدن شوت محکم در بازی فوتبال، متفاوت خواهد بود. این تفاوت باعث می‌شود توسعه دهندگان گیمر‌ها را بیش از پیش غرق در بازی کنند. در صورتی که خواهان تجربه این حس هستید، می‌توانید از کنترلر نینتندو سوییچ استفاده کنید. نینتندو برای این ویژگی نام HD Rumble را انتخاب کرده است.

    پلی‌استیشن 5 و هر‌آنچه درباره‌ی آن می‌دانیم

    نوآوری دوم، تریگر‌های تطبیقی است. این ویژگی به توسعه دهندگان اجازه می‌دهد میزان فشار به تریگر‌های کنترلر را با توجه به موقعیتی که گیمر تجربه می‌کند، تغییر دهند. همانطور که می‌دانید، به دکمه‌های L2 و R2 دسته پلی استیشن تریگر گفته می‌شود. ترکیب این ویژگی با فیدبک هپتیک، حس جذابی را به گیمر منتقل کرده و او را بیشتر درگیر بازی می‌کند.

    مشخصات پلی استیشن 5

    7 سال در دنیای فناوری مدت بسیار طولانی محسوب می‌شود و این صنعت پیشرفت‌های چشمگیری می‌کند. این موضوع به معنای استفاده از قطعات قدرتمند و کم‌مصرف در کنسول PS5 است. در حالی که اطلاعات رسمی از مشخصات این کنسول به اینترنت راه پیدا نکرده، شایعات و گزارش‌های منتشر شده در این رابطه را مورد بررسی قرا می‌دهیم. نسل بعدی کنسول سونی به پردازنده AMD Ryzen مجهز می‌شود و از گرافیک AMD Navi بهره می‌برد. کارمندان سونی پشتیبانی پلی استیشن 5 از قابلیت Ray Tracing را تایید کرده‌اند. Ray Tracing یک فناوری گرافیکی بسیار پیشرفته بوده که نورپردازی و سایه‌ها را بسیار واقعی نمایش می‌دهد. این تکنولوژی هر پرتو نور را از منبع خاصی شبیه‌سازی می‌کند که باعث سنگینی پردازش و نتیجه خارق‌العاده می‌شود.

    کنسول آینده سونی دیگر دارای هارد دیسک نخواهد بود و این شرکت ژاپنی برای آن حافظه SSD در نظر می‌گیرد. همانطور که می‌دانید، حافظه SSD فاقد بخش مکانیکی بوده که به معنای سرعت بالاتر آن در بارگذاری اطلاعات است. استفاده از حافظه SSD علاوه بر افزایش سرعت بارگذاری بازی، مزیت دیگری نیز دارد. برخی توسعه دهندگان برای جلوگیری از درگیر شدن بیش از حد هارد دیسک، اطلاعات را روی کل دیسک کپی می‌کنند. این موضوع به معنای اشغال فضای بیشتر است. چنین موضوعی در حافظه SSD مطرح نیست. با توجه به این مورد، توسعه دهندگان می‌توانند حجم بازی را کاهش دهند و یا در همان حجم، اطلاعات بیشتری را جای دهند.

    پلی‌استیشن 5 و هر‌آنچه درباره‌ی آن می‌دانیم

    دیسک فیزیکی بازی‌های پلی استیشن 5

    کنسول جدید سونی از دیسک‌های 100 گیگابایتی BDXL پشتیبانی می‌کند که دو برابر دیسک‌های بلوری 50 گیگابایتی پلی استیشن 4 ظرفیت دارند. در صورتی که خواهان خرید دیسک یک بازی باشید، همچنان باید آن را روی کنسول خود نصب کنید چرا که اجرای آن از روی SSD بسیار سریع‌تر از دیسک است. کاربر می‌تواند بخش‌های مختلف یک بازی را روی کنسول نصب کند، برای مثال اگر به بخش چند نفره یک بازی علاقه دارد، نیازی به نصب بخش تک نفره آن نیست. سونی تایید کرده کنسول PS5 قادر به اجرای دیسک‌های بلوری Ultra-HD است.

    قابلیت‌های دیگر

    سعی کردیم در این مطلب تمام اطلاعات و شایعات پیرامون نسل بعدی کنسول بازی سونی را پوشش دهیم؛ با این حال در این بخش تعدادی از ویژگی‌های دیگر آن را بیان می‌کنیم. این کنسول از رابط کاربری جدیدی برای صفحه اصلی خود بهره می‌برد که اطلاعات بیشتری را در اختیار کاربران قرار می‌دهد و همچنین امکان دسترسی سریع به بخش‌های مختلف را فراهم می‌کند. کاربران این کنسول می‌توانند بازی‌های پلی استیشن 4 را روی دستگاه خود نصب و اجرا کنند. کنسول PS4 فاقد این ویژگی است. در نهایت باید به پشتیبانی PlayStation 5 از PSVR و همچنین پخش ویدیو‌های 4K با رفرش ریت 120 هرتز اشاره کرد.